Hieronder staan de Tool Tips

Deze pagina is nog in bewerking. Achter de schermen word gewerkt aan het verzamelen van de juiste informatie om aan deze pagina toe te voegen

Foto bewerking

PicsArt en Canva zijn alvast twee tools die we met je kunnen delen.
In PicsArt kun je gemakkelijk foto’s op maat snijden, de belichting naar wens maken, ongewenste items uit je foto knippen en je kunt hiermee zelfs GIFjes maken. PicsArt is een uitstekend programma om jouw mooiste marketing foto mee te werken. Wat denk je van een promotiefolder? Er zijn genoeg opties. Het is gratis, maar de betaalde versie is uiteraard flink meer uitgebreid.

Ook in Canva kun je enorm veel. Een achtergrond verwijderen en daar een andere achtergrond voor in de plaats zetten, dat gaat al vrij gemakkelijk. Maar zo kun je nog heel veel meer om jouw visitekaartje, flyers, posters, briefpapier, etc. mee te ontwerpen. Canva kan in de gratis versie al een heleboel, maar je raad het al: de betaalde versie kan weer net iets meer.

LightX en Snapseed zijn wederom twee goede fotobewerkingsapps, die je kunt gebruiken voor het ontwerpen van de meest mooie foto’s. Bijsnijden, contrast bijwerken, belichting, deze apps kunnen het. Snapseed heeft daarin onze voorkeur. Het is net iets gebruikersvriendelijk en de kwaliteit van de bewerkte foto’s blijft optimaal.

  1. Maak je lens goed schoon
  2. Zoom voldoende in, niet te ver dan gaat de kwaliteit achteruit
  3. Stel het beeld scherp
  4. Houd je camera recht en stabiel
  5. Zorg voor goede belichting (sta niet tegen het licht in)
  6. Gebruik liever geen flits, de kwaliteit is vaak niet zoals gewenst namelijk
  7. Heb je een mooie foto gemaakt, bewerk hem dan indien nodig in één van bovengenoemde bewerkingsapps

Bij het maken van een mooie foto, hoort goede belichting. In het donker zal het vrij lastig zijn een goede foto te maken. Teveel licht, of tegen het licht in, is ook niet optimaal. De voorgrond kan bijvoorbeeld veel te donker zijn, door het tegenlicht.
Wanneer je niet voldoende licht hebt, of als de voorgrond te donker of niet scherp is, zoek dan net een andere ‘hoek’. Gebruik eventueel een ‘selfie lamp‘ of een andere goede fotolamp voor goed licht. Deze kun je ook ‘warm’ instellen, zodat je niet teveel oplicht wanneer de foto gemaakt wordt.

Video bewerking

Bijhorende tips & info worden binnenkort toegevoegd

Bijhorende tips & info worden binnenkort toegevoegd

Bijhorende tips & info worden binnenkort toegevoegd

Bijhorende tips & info worden binnenkort toegevoegd

Webdesign

  1. Gebruik liever niet meer dan 8 menu items, om het overzicht te bewaren. Maak eventueel gebruik van een extra menu waar je een verder uitsplitsing doet.
  2. Gebruik op grotere beeldschermen geen ‘hampburger-menu’, je weet wel die 3 streepjes onder elkaar. Maak het menu zichtbaar bovenaan
  3. Bouw in het design voldoende ‘witruimte’ in. Dit oogt rustig en is prettig voor de bezoeker
  4. Vergeet vooral de “Call-To-Action” buttons niet. Maak ze duidelijk zichtbaar, zodat de bezoeker weet waar die knop naar toegaat
  5. Gebruik goede afbeeldingen die jou website vertegenwoordigen. Maak gebruik van jouw eigen afbeeldingen, of plaats gratis stockfoto’s vanaf bijvoorbeeld Pexels.
    Vergeet de afbeeldingen overigs niet te verkleinen! Anders riskeer je de website te vertragen.
    Handige tools hiervoor zijn Gimp (te installeren) en Compressjpeg (website om foto’s te converteren naar een kleiner formaat)
  6. Maak jouw website geschikt voor zowel grotere als kleine schermen. Dit noemt men “responsive design”. Websites die hier geen rekening meehouden scoren niet goed bij bezoekers, maar ook Google vindt ‘non-responsive-designs’, niet prettig. Denk dus aan je Google status!
  7. Hanteer een duidelijke huisstijl in op je website. Voorzie alle headers (H1, H2, H3, etc.) van eenzelfde lettertype met enkel verschil in grootte. Gebruik verder ook hetzelfde lettertype en wees zuinig met kleuren. Geadviseerd wordt om niet meer dan 3 en maximaal 5 kleuren te gebruiken. Kies ze dus zorgvuldig!
  8. Over kleuren gesproken: zet ze effectief in. Sommige kleuren schreeuwen teveel waar het juist niet zou moeten en sommige kleuren zeggen niet veel, terwijl het meer mag schreeuwen. Denk bijvoorbeeld aan een winkelmandje of call to action met rode kleuren. Rood straalt namelijk kracht en actie uit.
    Hieronder een lijstje met kleuren:
    – Geel: goedkoop (denk aan promoties)
    – Groen: gezondheid en natuur
    – Donkergroen: is juist weer exclusiever
    – Blauw: vertrouwen en rust
  9. Baseer je op de kracht van kleuren voor je webdesign. Blauw straalt rust en vertrouwen uit, groen kan eco- of gezondheid betekenen, donkergroen is dan weer exclusiviteit, rood staat voor kracht en actie, geel voor goedkoop (promoties krijgen daarom vaak een gele kleur), enzovoort.
  10. “Less is more”… bezoekers willen geen toeters en bellen, maar een duidelijk overzicht in wat het aanbod is, wat het kost, waar zet meer informatie kunnen vinden, etc.
  11. Doe niet ‘speciaal om speciaal te doen’, laat toeters en bellen achterwege. Minder is meer en bezoekers willen duidelijkheid.

SEO

Zie Google als een grote bibliotheek, gevuld met tal van boeken. De boeken zijn dan de websites in deze uitleg.
Om de lezer het juiste boek te geven waar hij naar op zoek is, heeft de bibliotheek een systeem waarin alle informatie staat over ieder boek dat in de bibliotheek wordt aangeboden. Daarvoor is informatie nodig zoals het hoofdonderwerp, hoofdstukken en sub informatie.

Om te bepalen welke informatie er in een boek staat, heeft Google “bibliothecarissen” ingezet, om de inhoud van de boeken te scannen, analyseren en onder de juiste categorieën te hangen. Deze bibliothecarissen noemt Google ook wel: bots.

Vertaald van bibliotheek terug naar Google en SEO: De informatie die de bots geven helpen Google om de zoekopdracht dat is ingevoerd, te koppelen aan de juiste website of pagina. Daarvoor is het nodig dat ze de juiste informatie hebben opgehaald, zoals zoekwoorden en code op de website. Deze informatie kan de websitebouwer invoeren aan de hand van verschillende methodes.

Bron: Transformatiecoach Laura “Goed gevonden worden op Google

Google houdt van structuur en zijn ‘bots’ ook. Er zijn in totaal 6 type kopteksten die je kunt gebruiken:

H1

H2

H3

H4

H5
H6

Je ziet ze hierboven van groot naar klein. Makkelijk te onthouden: de grootste (H1) gebruik je voor de paginatitels. Dit is hét onderwerp van de webpagina. H2 gebruik je voor de volgende belangrijke tekst. De belangrijkste alinea’s bijvoorbeeld.
Eigenlijk gebruik je H1 t/m H3 het meest, waarvan H1 en H2 het allerbelangrijkst zijn.

META- tags is slimme codering voor in de zoekmachine. Dit wordt toegevoegd in <head> sectie van een HTML- pagina. De ‘title’ en description kunnen hieraan niet ontbreken.

1. Meta Title Tag
Dit is de paginatitel die je hebt opgegeven op de website. Het is aan te raden dat je hier een paginatitel aan wijdt die logisch is om naar te zoeken. Wanneer je bijvoorbeeld “Contact met VOS Strategy” intypt, komen deze gegevens het hoogst in de zoekresultaten.
2. Meta omschrijving
Hier staat in het kort de omschrijving van de pagina. Ook hier wordt het belangrijkste zoekwoord “Contact” weer genoemd. De lezer ziet hierdoor in één oogopslag of dit hetgeen is waar hij naar op zoek is.

Met het coderen kan het er als volgt uitzien:

<head>
  <meta charset=”UTF-8″>
  <meta name=”description” content=”Tool Tip SEO”>
  <meta name=”keywords” content=”SEO, Google, zoekmachine”>
  <meta name=”author” content=”Het Virtuele Ondersteuners Platform”>
  <meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>
</head>

Maak je gebruik van bijvoorbeeld een WordPress website? Dan zijn handige tools (plugins) onder andere Yoast SEO en All in One SEO

Bijna alle andere platforia hebben een ingebouwde SEO module, zodat je de zichtbaarheid kan vergroten. Let wel, Google kan hier niet altijd mee overweg. Laat je dus goed informeren of het platform SEO vriendelijk is en of er ruimte is om zelf ‘html’ tekst in te bouwen

Om je website leuk vorm te geven is het logisch dat je gebruik maakt van afbeeldingen. Webwinkels kunnen hier helemaal niet omheen. De afbeeldingen zijn nodig voor het aantonen van hun assortiment.
Google kan de afbeelding echter niet lezen als code. Hoe zeer de bots hun best doen, het is niet scanbaar. Daarom is het nodig de afbeelding zo goed mogelijk te omschrijven, denk aan:

1. Alternatieve tekst:
Dit is de tekst die wordt weergegeven wanneer de afbeelding niet kan worden geladen. Zorg dus voor een concrete beschrijving van de afbeelding, maar let er op dat het aansluit op de content op de pagina.
Staat er bijvoorbeeld een afbeelding op de contactpagina, beschrijf dan wat er op de afbeelding staat en vernoem ook dat het gaat om de contactpagina. Voorbeeld:
“Afbeelding van Laura Roozendaal op contactpagina”.
2. Titel:
Dit is de titel van de afbeelding zoals het is opgeslagen. Let op: Google en zijn bots snappen niets van standaard foto formats, zoals ‘IMG0123’. Hier kunnen ze echt geen koek van maken zeg maar. Wijzig de naam van de afbeelding daarom in bijvoorbeeld:
“foto-voor-op-over-mij-pagina-wie-en-wat-is-het-virtuele-ondersteuners-platform”. Pas ook deze hoge streepjes (-) toe. Spaties ( ) en lage streepjes (_) worden niet gescand door Google!
3. Omschrijving:
In de omschrijving kun je nog eens een korte samenvatting weergeven wat er op de afbeelding is te zien en waar de pagina over gaat. Google en zijn bots zijn gek op begrijpbare tekst, dus houdt het weer kort én bondig!

Bron: Transformatiecoach Laura: “Goed gevonden worden op Google