Statistieken zijn cijfers die je vertellen wat je kunt doen om groei te bevorderen
In onze ervaring hebben wij geleerd dat statistieken niet ieders ‘ding’ is. Vaak horen we: “Strategisch denken is niets voor mij. Geef mij maar gewoon actie en ik zie wel”. Yes, waargebeurd! Als we vervolgens uitleggen dat iemand juist vanuit de statistieken kan zien welke actie er nodig is met het behalen van het gewenste resultaat, dan staan de oren er al iets meer naar. Maar hoe? Hoe werken die cijfertjes en wat fluisteren ze je dan toe? Dat leggen we je in dit artikel verder uit. Althans, Laura, zij is bij ons van de cijfertjes 
Om de statistieken in Twitter te bekijken, ga je aan de linkerkant naar: ‘Meer’ en dan naar: ‘Analyses’. Dit werkt allemaal net iets anders dan op andere Social Media platforms, maar alsnog is het niet heel ingewikkeld. Vervolgens klik je op: ‘Analyses inschakelen’. Et voilà!
Plaats wat content en je zult mooi staafdiagrammen of grafieken zien.
Waar vind je de statistieken?
Twitter doet het weer net iets anders als bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of Instagram. In principe kun je met zowel privé als zakelijk je statistieken mooi inzien. Je maakt de statistieken inzichtelijk door de uitvoering van bovenstaande stappen in de introductie en de afbeeldingen hierboven en hiernaast.
De statistieken zijn als volgt uit te lezen:
- Tweets
Jouw tweets over het algemeen. Je kunt ze analyseren door de onderscheiding te maken tussen: weergaven (hoeveel mensen hebben jouw tweet gezien), interactie (hoe vaak is er op gereageerd, gevolgd, geretweet) en de interactieratio (het percentage van de interactie). - Toptweets
Welke tweets hebben het meest opgeleverd - Tweets en antwoorden
Hier zie je de statistieken van jouw tweets en opmerkingen van anderen - Uitgelicht
Wanneer je een advertentie hebt gedraaid of draait, zie je hier de resutaten.
Aan de rechterkant kun je de volgende statistieken inzien:
- Interacties
Onderverdeeld in interactieratio (het percentage tweets t.o.v. de retweets, likes en deelacties) en de clicks op links - Gemiddelde clicks op links per dag
- Retweets zonder opmerkingen
Direct geretweet en niet toegelicht met eigen content - Gemiddelde retweets zonder opmerkingen per dag
- Vind-ik-leuks
- Gemiddelde vind-ik-leuks
Meer gegevens
Dan heb je ook nog:
- Weergaven
Het aantal keren dat Twitteraars de tweet hebben gezien - Interacties
Het totaal aantal keren dat een twitteraar een actie heeft uitgevoerd met jouw tweet. Dus clicks, vind-ik-leuks, volgacties, zelfs clicks op hashtags, etc. - Interactieratio
Het percentage van de interactie gedeeld door het totale aantal weergaven.
Omdat Het Virtuele Ondersteuners Platform, nog niet actief zijn op Twitter kunnen we nog geen inzichten delen vanuit ons eigen perspecties. Bovenstaande afbeeldingen zijn afkomstig van andere ondernemingen (van Laura).
Maar zoals elk ander platform kun je ook bij Twitter goed inzien wie jouw volgt (doelgroep), waar ze afkomstig zijn, wat je eventuele conversieratio is (content gedeeld door de eventueel verkoop van producten en diensten).
Voor meer informatie verwijzen we je daarom graag door naar het volgende artikel.
Tot slot
Dit is de belangrijkste informatie die je kunt gebruiken om de statistieken op Twitter te begrijpen. Maar er is natuurlijk altijd meer over te vertellen of te schrijven.