Statistieken versus effectieve groei op Pinterest

 

Statistieken zijn cijfers die je vertellen wat je kunt doen om groei te bevorderen

 

In onze ervaring hebben wij geleerd dat statistieken niet ieders ‘ding’ is. Vaak horen we: “Strategisch denken is niets voor mij. Geef mij maar gewoon actie en ik zie wel”. Yes, waargebeurd! Als we vervolgens uitleggen dat iemand juist vanuit de statistieken kan zien welke actie er nodig is met het behalen van het gewenste resultaat, dan staan de oren er al iets meer naar. Maar hoe? Hoe werken die cijfertjes en wat fluisteren ze je dan toe? Dat leggen we je in dit artikel verder uit. Althans, Laura, zij is bij ons van de cijfertjes 😊

Allereerst is het belangrijk dat je net als bij de andere Social Media platforms, een zakelijk account hebt, om inzicht te krijgen tot de statistieken. Een zakelijk Pinterest account kun je instellen, wanneer je een privé account hebt. Na het koppelen, ben je ready to go. Oké, content plaatsen en zorgen dat je een publiek hebt, dat is misschien wel zo handig 🙂

 Waar vind je de statistieken?

Pinterest is absoluut een ideaal platform om groei in te zetten voor je bedrijf. Newsflash: het is misschien wel de makkelijkste manier ook, aangezien Pinterest geen ingewikkeld of geheim algoritme heeft, zoals bijvoorbeeld Instagram. Pinterest is lekker transparant.

 

Bovenaan de taakbalk bij ‘Statistieken’, wordt namelijk dé informatie gegeven voor jouw pins die voor jou handig zijn:
– Overzicht
– Doelgroepenstatistieken
– Conversiestatistieken (bèta, wanneer je de content vs verkeer vs verkoop wilt analyseren)
– Video
– Populair (bèta)
Het is, bijna, binnen één oogopslag duidelijk hoe jouw geplaatste pins het doen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook goed inzien welke content perfect aansluit bij jouw doelgroep. Handig toch?

We gaan hier dieper in op de onbetaalde statistieken, dus: Overzicht, Doelgroep en Video.

Heb je behoefte aan meer informatie over Conversie of Populair, stuur dan gerust een mail

Overzicht

Wat betekent wat?

Pinterest statistieken per pinIn het overzicht zie je een tal aan termen staan die wijzen op verschillende statistische cijfers. We hebben ze hier voor je op een rijtje gezet, zodat het kwartje waarschijnlijk net wat beter zal vallen om het geheel uit te lezen:

  • Impressies: het aantal kijkers dat je pins heeft gezien
  • Betrokkenheidsacties: hoeveel acties er met een pin zijn uitgevoerd. Bijvoorbeel de clicks op de pin, een close-up, het bewaren of het doorsliden van een afbeelding/content carrousel
  • Totaalpubliek: het totaal aantal “Pinners” (=Pinterest gebruikers) dat jouw pins heeft gezien of er iets mee heeft gedaan
  • Maandelijkse kijkers: hoeveel pinners jouw pins maandelijks hebben gezien
  • Bewaarde pins: het aantal keren dat jouw pin door een andere pinner is bewaard
  • Doorkliks naar je website: het aantal keer dat er op de link is geklikt van de pin naar je website
  • Populairste pin: welke pins hebben het meeste bereik, repins, close-up’s of doorkliks gehad
  • Populairste bord: welk bord heeft het meeste bereik, repins, close-up’s en doorkliks gehad.

Door middel van de filterfunctie aan de linkerkant kun je bepalen welke statistieken je wilt laten zien. Verder naar beneden kun je per pin de gewenste statistiek inzien, per: impressie, betrokkenheidsactie, klikken op pin, uitgaande klikken en aantal keren bewaard.

Aan de linkerkant kun je bijvoorbeeld ook uitfilteren op welk scherm jouw pin het meest of minst is bekeken.

Houd er dan ook rekening mee dat meeste mensen op mobiel naar content kijken. Zorg dus ook dat jouw content responsible design heeft (geschikt voor desktop, tablet of mobiele schermen). 

Doelgroepstatistieken

Maar wie bekijkt jouw pins nu eigenlijk? Behoort diegene tot jouw doelgroep, of is het tijd om jouw strategie bij te stellen?
De doelgroep statistieken kun je in drie categorieën uitpluizen: jouw account zelf, interesses van alle Pinterest gebruikers en je kunt bijvoorbeeld de interesses vergelijken tussen jouw bereik en de interesses van Pinterest gebruikers over het algemeen. Vrij uitgebreide analyse dus.

Je kunt ook zien wat de affiniteit is met de interesses die je uitleest. Dit is ideaal om te zien of jouw doelgroep alleen op een bepaalde interesse gefocust is, of dat ze ook op andere termen zoeken. Misschien kun je op die manier dan weer een blog schrijven wat hen ook weer naar jouw platform én website trekt.

Ook kun je zien hoeveel procent van de Pinners/ jouw doelgroep een bepaalde categorie interessant vinden. Vervolgens zie je het percentage van hoeveel mensen uit jouw doelgroep die de categorie ook interessant vinden. Klikt op de categorie om rechts in een tabel de interesses te zien die onder die categorie vallen en laat je inspireren
De demografische gegevens vind je als naar beneden scrollt. Hier kun je statistieken zien, zoals: leeftijd, geslacht, woonplaats en vanaf welk apparaat e Pinterest is bezocht.

Naast de eigen doelgroepstatistieken, geeft Pinterest ook informatie weg van de gemiddelde Pinner. Hiermee kun je ook gaan vergelijken.
Top om te analyseren of jouw Pin het bijvoorbeeld waard is om te sponsoren voor een nog groter bereik (adverteren dus).

Video

Je snapt het al: deze statistieken kun je niet inzien wanneer er nog geen video-pins zijn geplaatst. Daarom kunnen wij je helaas nog geen screenshot tonen. Zodra wij een aantal video-pins hebben geplaatst, zullen we dit artikel daarmee aanpassen.

We kunnen je alvast meegeven dat het echt aan te raden is om een video te plaatsen in jouw Pinterest feed. Video’s zijn namelijk de key om het bereik te vergroten. Overigens werkt dit ook stimulerend in een Pinterest advertentie, maar daar gaan we nu niet dieper op in.
Je kunt de statistieken van jouw geplaatste video’s terugzien onder de knop “Video’s”.
Je kunt een filter instellen voor de gegevens die jij wilt inzien, zoals: datum, type content en soort apparaat. Aan de hand van jouw gewenste filter kun je vervolgens de percentages, grafieken en populairste pins inzien.

TIP: inspiratie nodig om video-pins te plaatsen? Maak bijvoorbeeld een promo filmpje van je aanbod, een instructiefilmpje van een werkwijze of interessante vlog. Kom je er niet uit, of heb je behoefte aan een sparsessie? Mail mij!

 Tot slot

Dit is de belangrijkste informatie die je kunt gebruiken om de statistieken op Pinterest te begrijpen. Maar er is natuurlijk altijd meer over te vertellen of te schrijven. 

Mocht je nu echt een specifieke vraag hebben of heb je behoefte aan een contactmoment met een concrete vraag over Pinterest? Stel ze dan gerust. 

 

Share:

More Posts

GASTBLOG INDIENEN?

Ontzettend leuk dat je bereid bent een gastblog te schrijven of een masterclass/webinar te geven voor Het Virtuele Ondersteuners Platform.
Via dit formulier kun je aangeven wat jouw voorkeur heeft, wat het onderwerp is en hoe je er invulling aan wil geven.


Gastblog

Deze vragen gaan enkel over het aanleveren van een gastblog. 


Webinar/Masterclass

Deze vragen zijn relevant wanneer je een masterclass of webinar wilt geven in de FB community


Call To Action

In deze sectie kun je aangeven of je al een 'call to action' hebt gedacht. Een weggever, zoals: e-book, checklist, 1-op-1 sessie, etc.


Graag contact:

Je hebt aangegeven graag eerst contact met mij te willen. Dat is absoluut prima. Je kunt mij bellen op 0625277907 (of appen) of stuur een mail naar steljevraag@hetvirtueleondersteunersplatform.nl

Aanleveren blog

Heb je al een geschreven blog? Dan kun je hem in deze sectie insturen. Ik zal hem vervolgens beoordelen.

In het uiterste geval kan het zijn dat het niet aansluit bij de doelgroep, of kan ik mij niet vinden in de schrijfstijl (al kan ik mij dat niet voorstellen). In dat geval neem ik eerst nog even contact met je op.


Graag contact:

Je hebt aangegeven graag eerst contact met mij te willen. Dat is absoluut prima. Je kunt mij bellen op 0625277907 (of appen) of stuur een mail naar steljevraag@hetvirtueleondersteunersplatform.nl

Laatste gedeelte

Nog enkele laatste vragen over de beste manier om in contact te komen met elkaar


Manier van contact

Super dat je jouw gastblog/masterclass/interview aan het online platform toevertrouwd. In deze laatste stap wil ik nog paar laatste vragen aan je stellen.