Statistieken versus effectieve groei – LinkedIn

Statistieken zijn cijfers die je vertellen wat je kunt doen om groei te bevorderen
In onze ervaring hebben wij geleerd dat statistieken niet ieders ‘ding’ is. Vaak horen we: “Strategisch denken is niets voor mij. Geef mij maar gewoon actie en ik zie wel”. Yes, waargebeurd! Als we vervolgens uitleggen dat iemand juist vanuit de statistieken kan zien welke actie er nodig is met het behalen van het gewenste resultaat, dan staan de oren er al iets meer naar. Maar hoe? Hoe werken die cijfertjes en wat fluisteren ze je dan toe? Dat leggen we je in dit artikel verder uit. Althans, Laura, zij is bij ons van de cijfertjes 😊
Met een bedrijfspagina op LinkedIn kun je net als op alle andere Social Media kanalen je statistieken inzien. Een bedrijfspagina kun je instellen, wanneer je een privé account hebt. Na het koppelen, ben je ready to go. Oké, content plaatsen en zorgen dat je een publiek hebt, dat is misschien wel zo handig 🙂

Wees je ervan bewust dat LinkedIn absoluut een zakelijke en dus meer formele platform is. Sloof je dus liever niet uit met GIF-jes en persoonlijke fotokiekjes (zonder zakelijke toevoeging).

Waar vind je de statistieken?

Ga naar je bedrijfspagina en klik bovenin het menu op “Statistieken”. Zie de afbeelding hiernaast (screenshot PC).Statistieken versus Groei op Linkedin - waar kun je ze vinden

Er staan in het menu vier opties om uit te selecteren:

  • Bezoekers
  • Updates
  • Volgers
  • Werknemersaanbevelingen

We zullen je hieronder uitleggen wat deze statistieken inhouden en hoe je ze kunt uitlezen om bijvoorbeeld je zakelijke groei te bevorderen.

Statistieken versus Groei op Linkedin – waar kun je ze vinden

  • Bezoekers in statistieken Linkedin
  • Bezoekers
  • Helemaal bovenaan staat de kop: “Hoogtepunten over bezoekers”. Dit zijn het aantal paginaweergaven en unieke bezoekers op zowel mobiel als op een desktop computer.

Deze statistieken kun je daaronder uitfilteren tussen bezoekers vanaf mobiel en vanaf desktop.

Als je weer iets naar onder gaat, zie je “Demografische gegevens bezoekers”. Dit is een interessante, want hier kun je zien wie jou werkelijk volgt met welke functietitel, van welke locatie, leeftijd, branche of grootte van het bedrijf.Linkedin Statistieken volgers

Waarom interessant?

– omdat je met die gegevens kunt analyseren welke doelgroep jij bereikt met jouw berichten. Behoren ze tot de doelgroep die jij vooraf hebt bepaald of is het tijd om jouw doelgroep bij te stellen bijvoorbeeld?

Updates

Je kunt de statistieken van de berichten die je plaatst op je bedrijfspagina analyseren onder de kop “Updates”. Hier kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen het geplaatste bericht hebben gezien, hoeveel kliks, likes, response, maar ook betrokkenheid (de interactie).

In de grafiek kun je het algehele overzicht zien van de berichten die zijn geplaatste. In de gegevens daaronder kun je de cijfers ook per bericht inzien. Zo kun je zien welke content jouw doelgroep het meeste waardeert bijvoorbeeld.

Je kunt deze gegevens op verschillende manieren in kaart brengen: per periode, per bericht, per statistiek.

Volgers

Zoals we in eerdere artikelen ook hebben geconstateerd zegt het weinig of je ‘maar’ 1 like, of ‘maar’ 3 volgers erbij krijgt naar aanleiding van een bericht. Het is veel interessanter om te weten wie jouw volgers zijn, organisch (gratis) of gesponsord (betaald) en of ze bij je doelgroep horen.

De inhoudelijke gegevens kun je zien bij de demografische gegevens, onder “bezoekers”.
Je kunt de volgende gegevens inzien:

  • Locatie
  • Functie
  • Senioriteitsniveau (niveau van de functie bij huidige werkgever. Bijvoorbeeld instapniveau, senior, eigenaar,
  • directeur of vrijwilliger)
  • Bedrijfstak
  • Bedrijfsgrootte
  • Helemaal onderaan kun je ook zien welke bedrijven vergelijkbaar zijn met die van jou. Goed om te weten, toch?

Bovendien kun je zien wie er naar jouw profiel of bericht is ‘gelokt’. Is het een 1e (direct uit jouw persoonlijke lijst), 2e (iemand die 1e lijns connectie is met iemand uit jouw 1e lijns) of 3e (een 2e lijns connectie van iemand uit jouw 1e of 2e lijn) lijns contact? Het is natuurlijk key dat je uiteindelijk ook mensen bereikt die zicht niet direct in jouw persoonlijke lijst bevinden, om groei voort te zetten.

  • Linkedin Statistieken volgers

  • Betrokkenheid

Of in andere term: engagement. Dit kun je uitrekenen door middel van volgende som: stel je hebt 300 personen die jouw bericht hebben gezien en 15 mensen hebben hier een like aan gewijd én daarbij zijn er nog 4 commentaren gegevens, dan wordt de som:

19 (likes+reacties+delen), gedeeld door 300 (het aantal die jouw bericht hebben gezien), keer 100.

Dus in dit geval: (15+4=) 19
300 x 100 = 2,36% engagement rate
1.569

Wanneer je dit bijvoorbeeld per maand in kaart brengt, kun je mooi je groei monitoren.

Gegevens werknemersaanbevelingen

Hier worden de statistieken getoond voor hoe medewerkers aanbevelingen plaatsen en voor LinkedIn leden die op deze bijdragen reageren.

Aanbevelingen kunnen voor de volgende LinkedIn gebruikers interessant zijn:

  • de werkzoekende – het helpt je potentiële nieuwe werkgever een indruk van jou te krijgen als werknemer
  • de recruiter – het helpt werkzoekenden en opdrachtgevers jou in te schakelen als ze op zoek zijn naar werk of iemand die personeel voor ze zoekt
  • de salesprofessional – klanten die twijfelen om jou in te huren kunnen over de streep getrokken worden door goede ervaringen
  • de werknemer – welke functie je ook bekleed, zorg altijd voor aanbevelingen van managers waar je voor gewerkt hebt zodat je in de toekomst daar je voordeel mee kunt doen, bijvoorbeeld bij het veranderen van baan
  • de zelfstandig ondernemer, zzp’er en/of freelancer – klanten en opdrachtgevers kunnen door anderen overtuigd worden door jouw aanbevelingen om jou in te huren of aan te nemen voor een opdracht.

Vervolgens kun je meten of iemand jouw bijdrage interessant vond, gedeeld heeft of er op gereageerd heeft. Heel erg aan te raden wanneer je zoekende bent naar een nieuwe opdrachtgever bijvoorbeeld!

Tot slot

Wil je weten hoe het staat met het verkeer van af LinkedIn naar je website, dan kun je dit het beste koppelen in Google Analytics. Dit doe je op de volgende manier:

In Google Analytics zoek je naar: Acquisition > All Traffic > Referrals (Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen). Als je op ‘LinkedIn’ klikt krijg je de data specifiek voor LinkedIn te zien.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.

Share:

More Posts

GASTBLOG INDIENEN?

Ontzettend leuk dat je bereid bent een gastblog te schrijven of een masterclass/webinar te geven voor Het Virtuele Ondersteuners Platform.
Via dit formulier kun je aangeven wat jouw voorkeur heeft, wat het onderwerp is en hoe je er invulling aan wil geven.


Gastblog

Deze vragen gaan enkel over het aanleveren van een gastblog. 


Webinar/Masterclass

Deze vragen zijn relevant wanneer je een masterclass of webinar wilt geven in de FB community


Call To Action

In deze sectie kun je aangeven of je al een 'call to action' hebt gedacht. Een weggever, zoals: e-book, checklist, 1-op-1 sessie, etc.


Graag contact:

Je hebt aangegeven graag eerst contact met mij te willen. Dat is absoluut prima. Je kunt mij bellen op 0625277907 (of appen) of stuur een mail naar steljevraag@hetvirtueleondersteunersplatform.nl

Aanleveren blog

Heb je al een geschreven blog? Dan kun je hem in deze sectie insturen. Ik zal hem vervolgens beoordelen.

In het uiterste geval kan het zijn dat het niet aansluit bij de doelgroep, of kan ik mij niet vinden in de schrijfstijl (al kan ik mij dat niet voorstellen). In dat geval neem ik eerst nog even contact met je op.


Graag contact:

Je hebt aangegeven graag eerst contact met mij te willen. Dat is absoluut prima. Je kunt mij bellen op 0625277907 (of appen) of stuur een mail naar steljevraag@hetvirtueleondersteunersplatform.nl

Laatste gedeelte

Nog enkele laatste vragen over de beste manier om in contact te komen met elkaar


Manier van contact

Super dat je jouw gastblog/masterclass/interview aan het online platform toevertrouwd. In deze laatste stap wil ik nog paar laatste vragen aan je stellen.