Statistieken zijn cijfers die je vertellen wat je kunt doen om groei te bevorderen
In onze ervaring hebben wij geleerd dat statistieken niet ieders ‘ding’ is. Vaak horen we: “Strategisch denken is niets voor mij. Geef mij maar gewoon actie en ik zie wel”. Yes, waargebeurd! Als we vervolgens uitleggen dat iemand juist vanuit de statistieken kan zien welke actie er nodig is met het behalen van het gewenste resultaat, dan staan de oren er al iets meer naar. Maar hoe? Hoe werken die cijfertjes en wat fluisteren ze je dan toe? Dat leggen we je in dit artikel verder uit. Althans, Laura, zij is bij ons van de cijfertjes
Er valt echt veel kennis te delen over het uitlezen en toepassen van het analyseren van statistieken. Dit werkt wel op ieder Social Media platform weer anders.
Daarom beginnen we bij de statistieken op Instagram. Dit is één van de makkelijkste statistieken om uit te lezen, naar onze mening.
Waar kun je de statistieken vinden?
Belangrijk om te weten is dat de statistieken pas tevoorschijn komen wanneer je een businessaccount hebt aangemaakt op Instagram.
Vanaf 100 volgers krijg je steeds meer inzichten over ook het volggedrag van je doelgroep.
Als je bijvoorbeeld het vorige artikel over de Hashtag Strategie hebt gelezen en toegepast waar mogelijk, merk je als het goed is dat je steeds meer volgers krijgt. So don’t worry, die 100 volgers komen echt wel!
Informatie om te analyseren
Volgerspecificatie Statistieken versus Groei
- Wie bereik ik met mijn post (doelgroep)?
In de “Volgerspecificatie” kun je per week of per maand vanaf welke locatie je bent gevolgd (qua land en qua plaats), welke leeftijdscategorie jouw berichten voornamelijk heeft gevolgd, of jouw volgers voornamelijk mannelijk of vrouwelijk zijn en op welke tijdstippen er het meest gekeken werd. Let op: dit laatste is belangrijk voor het algoritme!

- Waar reageren mijn volgers op (post, actie en interactie)?
Bij “Inhoud die je hebt gedeeld” (zie de screenshot hiernaast), kun je zien wat jouw posts hebben gedaan. Je kunt dit bijvoorbeeld analyseren op de volgende criteria (deze kun je filteren via de button ‘Alles’:
- Aantal keren opgeslagen
- Bereik
- Interactie met bericht
- Opmerkingen
- Profielbezoekers
- Tikken op routebeschrijving
- Tikken op belknop
- Tikken op e-mailknop
- Tikken op tekstknop
- Tikken op website
- Videoweergaven
- Vind-ik-leuks
- Volgers
Wanneer je kiest voor één van deze gegevens dan kun je bijvoorbeeld uitlezen welk bericht aantrekkelijk genoeg is om te herhalen of om een keer meer uit te werken/ een vervolg aan te geven.
In de afbeelding hieronder kun je bijvoorbeeld zien dat 51% van de accounts die dit bericht heeft bereikt, ons niet eens volgde. Dit zijn die 30 die het bericht hebben gelezen vanaf de startpagina.
Goed om te zien is dat 48% van ons bereik dit bericht voorbij heeft zien komen via een hashtag. Dit is relatief goed, maar kan dus nog beter. Hieruit kunnen wij leren dat we nog specifiekere hashtags kunnen inzetten bijvoorbeeld.
Statistieken van de inhoud dat je hebt gedeeld op Instagram
- Groei van volgers – statistisch bereik van posts
- Groei van volgers – statistisch bereik van posts
Is er vooruitgang in bereik en volgers?
(uitlezen wat de groei specifiek uitlokt)
In deze afbeelding kun je zien wat onze posts tot nu toe hebben opgeleverd. In ons geval is er een aanzienlijke groei zichtbaar. Maar liefst 131,5% ten opzichte van de week hiervoor!
Dit zijn slechts de bereikte accounts. De groei van het aantal volgers is bij ons nog niet uit te lezen, omdat we nog niet op de 100 volgers zitten.
Nu hebben we dit natuurlijk zelf gepolst
Op 26 april jl. hadden we 69 volgers met slechts 4 berichten. Op 1 mei jl. stond het aantal volgers op 80. Dit betekent een stijging van maar liefst 84% in 5 dagen.
En wat voor ons dus nog interessanter is, is dat er maar liefst 59% meer interactie is geweest op onze posts: 2 opmerkingen en 25 vind-ik-leuks. Dit kun je onderbrengen onder de noemer: ‘engagement’.
Vaststellen van het doel
Iedereen heeft een ander doel waarmee een Social Media kanaal is opgezet. Voor de één is het meer verkeer naar de website of een community, voor de ander is het meer verkoop. Toch is het over het algemeen juist het belangrijkst om de interactie te polsen. Hoe sterk zijn je posts? Hoe aantrekkelijk zijn je posts om op te reageren? En komen profielbezoekers ook weer terug? Of blijft het maar bij één keer?Bepaal daarom je doel vooraf goed. Waar leg je de focus op? Onthoud: veel volgers hoeft niet te betekenen dat het jouw plek op de zakelijke markt omhoog haalt. Ze moeten immers wel bij je doelgroep passen om dat doel te behalen.
Het verschil tussen “bereik” en “weergaven”
Het bereik zijn het aantal gebruikers dat jouw bericht of story daadwerkelijk in het scherm heeft gekregen. Daarentegen zijn ‘weergaven’ het aantal keer dat jouw bericht of story überhaupt is getoond.
Anders verklaard: het bereik van het aantal mensen vs. het aantal keren dat men jouw bericht heeft gezien.
Het verschil hier tussen is te verklaren doordat iemand bijvoorbeeld jouw bericht meerdere keren heeft bekeken, als ze terug gaan kijken via jouw profiel bijvoorbeeld of wanneer het bericht is opgeslagen.
Andere interessante informatie over een geplaatst bericht kan zijn hoe men jouw bericht is tegengekomen. Dit kan op de volgende manieren:
- Via Startpagina: het bericht is in andermans feed verschenen
- Via profiel: via jouw profiel heeft men jouw bericht gezien
- Via hashtags: mensen hebben je bericht ontdekt toen ze op een hashtag klikten
- Via ander kanaal: jouw bericht is bijvoorbeeld gedeeld in een story of via een DM, het bericht is bewaard en nog eens bekeken of jouw bericht is elders buiten Instagram gedeeld (met een link of via een embedded bericht bijvoorbeeld
- Via de explore tab (‘Zoeken en verkennen’): als mensen je bericht in de explore tab te zien hebben gekregen.
Tot slot
Zo, nu hebben we je als het goed is meer kennis gegeven over de Instagram Statistieken. Er is nog veel meer over te schrijven en vertellen, maar voor nu is dit het belangrijkst om er mee verder te kunnen (groeien).
We hebben nog één boodschap voor je: staar je niet blind op de cijfers én realiseer je dat “maar” 1 like of 3 volgers erbij, helemaal niet negatief hoef te zijn. Laat jezelf niet intimideren door andermans groei. Zelf zeggen we altijd: beter 3 nieuwe volgers die passen en behoren tot onze doelgroep (in verband met het generen van verkoop, dienstverlening, etc.), dan 30 nieuwe volgers die eigenlijk helemaal niet van plan zijn om überhaupt beroep op ons te doen.
Mocht je hulp nodig hebben met het uitlezen van jouw statistieken of vind je het interessant om te weten hoe jouw statistieken groei kan generen in jouw business? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Dan kijken we er samen naar.
Dit artikel is nog in ‘wij’ vorm geschreven, gezien het de (startende) periode betreft met nog twee eigenaren. Dit artikel wordt op korte termijn herschreven.