Statistieken zijn cijfers die je vertellen wat je kunt doen om groei te bevorderen
In onze ervaring hebben wij geleerd dat statistieken niet ieders ‘ding’ is. Vaak horen we: “Strategisch denken is niets voor mij. Geef mij maar gewoon actie en ik zie wel”. Yes, waargebeurd! Als we vervolgens uitleggen dat iemand juist vanuit de statistieken kan zien welke actie er nodig is met het behalen van het gewenste resultaat, dan staan de oren er al iets meer naar. Maar hoe? Hoe werken die cijfertjes en wat fluisteren ze je dan toe? Dat leggen we je in dit artikel verder uit. Althans, Laura, zij is bij ons van de cijfertjes
Ook op Facebook kun je net als op alle andere Social Media kanalen je statistieken inzien. Dit is enkel mogelijk wanneer je een bedrijfspagina hebt. Heb je een Facebook groep? Dan kun je ook statistieken raadplegen. Het uitlezen van statistieken kan interessant zijn om de prestatie van het bereik, het succes en de groei te monitoren.
Net als in het artikel over statistieken lezen in Instagram, is het goed om te weten dat ‘maar 1 like’ op een paginabericht, helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. De algehele prestaties zijn net iets interessanter namelijk.
Waar vind je de statistieken?
Ga naar je bedrijfspagina en klik in het menu op “Statistieken”. Op mobiel vind je dit bovenin. Scroll iets meer naar rechts. Waarschijnlijk staat het dan onder “…Meer”. Op de PC kun je de statistieken vinden aan de linkerkant, zie de afbeelding hiernaast.
Maar welke cijfers zijn nu eigenlijk interessant genoeg om mee verder te kunnen?
Zoals je in de volgende afbeelding kunt zien, zijn er nogal wat opties als het gaat om de statistieken. Het ligt aan jouw doel welke informatie voor jou interessant kan zijn.
Het voornaamste is volgens ons:
- De betrokkenheid
- Het bereik
- Demografische statistieken
- Volgers
Betrokkenheid
In een andere term ook wel: engagement. Dit houdt iedere interactie in op je Facebook bericht.
Denk bijvoorbeeld aan:
- het aanklikken van een link
- het delen van een post of bericht
- het bekijken van een post
- een reactie op een post
Door middel van het uitlezen van de betrokkenheid kun je zien in hoeverre jouw doelgroep de content die je plaatst interessant vindt. Wanneer er een post bij zit wat extra aandacht trekt, dan kun je overwegen die post in een andere opzet te herplaatsen (kracht van herhaling) of om te gebruiken in een Facebook ad.
Je kunt de engagement van je pagina als volgt raadplegen:
1. Ga naar je Facebook bedrijfspagina
2. Klik bovenaan op ‘Statistieken’
3. Klik links op de tab ‘Berichten’
Wil je kijken hoeveel betrokkenheid jouw Facebook ad genereert?
1. Ga naar Facebook advertentiebeheer
2. Klik op het dropdownmenu ‘Kolommen’
3. Selecteer de optie ‘Betrokkenheid’
Bereik
Vervolgens is het goed om te analyseren hoeveel mensen jouw content minstens 1x heeft gezien, organisch (onbetaald bereik) of via een betaalde ad.
Het is interessant om geweten te omne hoe groot jouw bereik is, zodat je eventueel je Content strategie kunt bijwerken. Wanneer je toch niet het aantal mensen bereikt dat je voor ogen had bijvoorbeeld.
Het organische bereik kun je benaderen via:
1. Ga naar jouw Facebook bedrijfspagina
2. Klik bovenaan op ‘Statistieken’
3. Klik links op de tab ‘Bereik’ (algemene cijfers) en/of ‘Berichten’ (cijfers per post)
Om je betaalde bereik te kunnen inzien, kun je de volgende stappen nalopen:
1. Ga naar Facebook advertentiebeheer
2. Klik een campagne, advertentieset of advertentie naar keuze aan
3. Bereik wordt standaard weergegeven in de kolommen
Demografische statistieken
Inmiddels weet je dat het belangrijk is om je doelgroep scherp te hebben, okm op Social Media. Zo kun je doelgerichter je doelgroep targetten. De demografische gegevens zijn hierbij belangrijk:
– Geslacht
– Leeftijd
– Locatie
– Hobby
– Gezinssituatie
– etc.
De demografische statistieken kun je als volgt vinden:
1. Ga naar je Facebook bedrijfspagina
2. Klik bovenaan op ‘Statistieken’
3. Klik links in het menu op ‘Personen’
4. Selecteer een tab naar keuze: ‘Je fans’, ‘Je volgers’, ‘Bereikte personen’ of ‘Betrokken personen’
Volgers
Het is natuurlijk fijn om te weten of het aantal volgers toe- of afneemt. Dat kun dan ook fijn aflezen in de statistieken.
Belangrijke gegevens hierin, zijn:
- Organische volgers
- Betaalde volgers
- Kwijtgeraakte volgers
Deze gegevens vind je onder de kop “Paginavolgers”, onder het statistiekenmenu “Volgers”.
Tot slot
Er is nog veel meer uit te lezen in de statistieken op Facebook. Teveel om alleen in één blog te schrijven. Als het goed is weet je aan de hand van dit artikel al net iets meer hoe je de cijfers kunt lezen en de waarden ervan toe te passen aan de groei van jouw zichtbaarheid.
Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust.