Hashtag strategie Social Media

hashtag-strategie-social-media-hoe-werkt-dat

Het is aan te raden om een goede strategie in te zetten voor het effectief in zetten van hashtags op Social Media. Wanneer je hashtags gebruikt kan dat namelijk leiden tot meer interactie op je post en uiteindelijk zelfs meer verkeer naar jouw website waar jou aanbod van diensten bijvoorbeeld staat. Posts met hashtags genereren maar liefst 12,6% meer interactie dan posts zonder (effectieve) hashtags. Door gerichte hashtags te plaatsen die aanhaken op jouw aanbod, doel of vraag in jouw post, weten de juiste volgers jou sneller te vinden.

Wel zit er een verschil in per Social Media platform op welke manier je hashtags inzet. Dat hebben we hieronder voor jou in kaart gebracht. We kunnen je bij deze alvast een algemene tip geven: gebruik ten minste vier tot zeven hashtags voor gewenst resultaat. Beter 7 goede, gerichte hashtags, dan 30 hashtags die nergens toe leiden, toch?

𝐇𝐀𝐒𝐇𝐓𝐀𝐆𝐒 FACEBOOK

Hashtag gebruik op Facebook leidt tot meer volgers. Facebook en Instagram vallen nu onder hetzelfde bedrijf. Het bedrijf van Mark Zuckerberg. Hij heeft Instagram overgenomen op 24 september 2018.

Maar ondanks dat, is Facebook toch anders als het gaat om # gebruik. Ze werken wel, maar toch werkt het minder goed dan op Instagram. Dat komt voornamelijk omdat veel van de content die er geplaatst wordt alleen zichtbaar is voor vrienden van diegene die het bericht plaatst. Mocht je een zakelijke pagina hebben die openbaar is, werkt het gelukkig wel al beter. Maar gebruik je het in je groep dan werkt het ook alleen in je groep.
Desondanks is het erg handig om een # te gebruiken. Er is op Facebook geen maximum gesteld aan het gebruik van Hashtags. Let er wel op dat het hashtags zijn die relevant zijn voor het onderwerp waar je over geschreven hebt.

Maar let op: Kopieer ze niet altijd zoals je ze hier hebt staan. Het algoritme ziet dat en vind dat niet zo leuk. Dus verander bij elk bericht wel je #sets.

TIP: Ga wanneer je eens tijd hebt je oude Facebook berichten langs en voeg alsnog # toe aan berichten die het goed deden om nogmaals de aandacht daar naartoe te trekken. Of om andere berichten een boost te geven in de vindbaarheid.

TIP2: Ben je beheerder van een groep, dan is het helemaal fijn om je oude berichten na te gaan. Daar kun je namelijk via de 3 puntjes in het bericht, de berichtonderwerpen bewerken de juiste # aan toevoegen.

𝐇𝐀𝐒𝐇𝐓𝐀𝐆𝐒 INSTAGRAM

Hashtags zijn op Instagram eigenlijk onmisbaar om te gebruiken bij je instagram post. Het is wel aan te raden om met meerdere hashtag setjes te werken.
Maar net als bij Facebook: kopieer de hashtags niet altijd zoals je ze hebt staan. Het algoritme van Instagram ziet dat en vind dat niet zo leuk. Dus shuffel af en toe je sets. Pas je hashtags toe aan het doel wat je hebt met het bericht: meer volgers, groter bereik, meer verkeer naar je website, etc..

Per bericht kun je 30 hashtags gebruiken. Probeer er zoveel mogelijk te gebruiken die aansluiten op de post en het doel wat je wilt bereiken, dat is weer bevorderlijk voor je zichtbaarheid. Maar, let er wel op dat het hashtags zijn die relevant zijn voor het onderwerp waar je over geschreven hebt.

In een story zit je overigens niet te wachten op zoveel #. Het is verwarrend en kost veel plek. Maar je kunt wel de meest logische # die je hebt voor je story verbergen. Je kunt de # dezelfde kleur geven als je afbeelding, of er een sticker overheen plaatsen. Dan heb je wel je # maar niet het storende effect ervan.

TIP: analyseer eens de statistieken van een oude post op Instagram. Kijk naar posts met het meeste bereik of interactie en filter de hashtags eruit die hier mogelijk aan hebben bijgedragen. β€˜Recycle’ deze voor andere passende posts.

𝐇𝐀𝐒𝐇𝐓𝐀𝐆𝐒 LINKEDIN

Gebruik op LinkedIn, is echt van de laatste tijd. Dat word ook steeds meer gebruikt om dan ook meer zichtbaar te zijn. Door het gebruik van Hashtags op LinkedIn zal je bericht wel veel sneller gevonden en dus vindbaar zijn. Ok hier op LinkedIn is het belangrijk dat je wel zorgt voor relevantie van het bericht in het gebruik van #.

Waarom zou je # gebruiken op LinkedIn? Nou, omdat je op deze manier ook mensen kunt bereiken waar je niet mee bent gelinked.
Als ze een bepaald onderwerp zoeken waar jij een β€œbijdrage” over hebt geschreven komen die bijdragen ook terecht in hun zoekresultaten.

Leuk weetje:
Wat ook ontzettend leuk is, om een eigen # te maken van je bedrijfsnaam bv. Je kunt deze dan als het ware claimen. (Niet officieel, maar mensen die jou wel kennen kunnen dan ook op die manier je goed vinden).
LinkedIn die stimuleert juist het gebruik van #.

Maar ook op LinkedIn moet je opletten: Kopieer ze niet altijd zoals je ze hier hebt staan. Je hebt altijd te maken met algoritme van de diverse Social Media Kanalen, dus ook die van LinkedIn. Dus verander bij elk bericht wel je #sets.

𝐇𝐀𝐒𝐇𝐓𝐀𝐆𝐒 TWITTER

Twitter heeft de # zo’n beetje ontdekt. Bij hen is het hashtaggebruik begonnen en dat heeft grappig genoeg doorgewerkt op de andere platforms.
Bij Twitter kun je 280 tekens gebruiken. Gebruik deze wijs, zorg voor een goede boodschap en voeg niet meer dan 3 krachtige hashtags toe. Je kunt beter 1 hele goede # toevoegen dan te veel irrelevante die nergens toe leiden.

Tip: Voeg in je bericht ook je @accountsnaam toe. Op die manier kunnen mensen ook direct klikken op jouw gebruikersnaam en je gaan volgen.

𝐇𝐀𝐒𝐇𝐓𝐀𝐆𝐒 Pinterest

Hashtags werden wel gebruikt door ondernemers of pinners in hun berichten, maar gebleken is dat er maar weinig gebruikers op Pinterest gebruik maken van de #zoekopdrachten. Daarom worden Hashtags door Pinterest niet meer gezien als iets wat bijdraagt aan de vindbaarheid en zichtbaarheid van pins. Je hoeft ze dus niet meer te gebruiken.

Uiteraard is het wel aan te raden om goede kernwoorden te blijven gebruiken bij je bericht. Zodat je toch gevonden gaat worden. Maar de # ervoor is niet meer van toepassing. Dat scheelt weer toch!

Tot slot

Ik hoop je hiermee meer inzicht te hebben kunnen geven hoe je hashtags strategisch kunt in zetten op Social Media. Natuurlijk valt hier nog veel meer kennis over te delen, maar dat bewaar ik voor een volgend blog πŸ˜‰

Het Virtuele Ondersteuners Platform is op verschillende Social Media te volgen.

  • Pinterest
  • Instagram
  • LinkedIn
  • En natuurlijk op onze community op Facebook.

Share:

More Posts

GASTBLOG INDIENEN?

Ontzettend leuk dat je bereid bent een gastblog te schrijven of een masterclass/webinar te geven voor Het Virtuele Ondersteuners Platform.
Via dit formulier kun je aangeven wat jouw voorkeur heeft, wat het onderwerp is en hoe je er invulling aan wil geven.


Gastblog

Deze vragen gaan enkel over het aanleveren van een gastblog.Β 


Webinar/Masterclass

Deze vragen zijn relevant wanneer je een masterclass of webinar wilt geven in de FB community


Call To Action

In deze sectie kun je aangeven of je al een 'call to action' hebt gedacht. Een weggever, zoals: e-book, checklist, 1-op-1 sessie, etc.


Graag contact:

Je hebt aangegeven graag eerst contact met mij te willen. Dat is absoluut prima. Je kunt mij bellen op 0625277907 (of appen) of stuur een mail naar steljevraag@hetvirtueleondersteunersplatform.nl

Aanleveren blog

Heb je al een geschreven blog? Dan kun je hem in deze sectie insturen. Ik zal hem vervolgens beoordelen.

In het uiterste geval kan het zijn dat het niet aansluit bij de doelgroep, of kan ik mij niet vinden in de schrijfstijl (al kan ik mij dat niet voorstellen). In dat geval neem ik eerst nog even contact met je op.


Graag contact:

Je hebt aangegeven graag eerst contact met mij te willen. Dat is absoluut prima. Je kunt mij bellen op 0625277907 (of appen) of stuur een mail naar steljevraag@hetvirtueleondersteunersplatform.nl

Laatste gedeelte

Nog enkele laatste vragen over de beste manier om in contact te komen met elkaar


Manier van contact

Super dat je jouw gastblog/masterclass/interview aan het online platform toevertrouwd. In deze laatste stap wil ik nog paar laatste vragen aan je stellen.