Handleiding voor het schrijven van een goed persbericht

Helen ten Napel - CjeeFlex

 

ZOEKEND NAAR EEN GOED PERSBERICHT

Als beginnend tekstschrijver was ik op zoek hoe ik een goed persbericht moest schrijven, correctie, ik was eigenlijk op zoek naar een handleiding voor het schrijven van een goed persbericht!

Natuurlijk was er op het internet erg veel informatie te vinden, maar naar mijn idee niet in Jip en Janneke taal.

Een persbericht uitbrengen is een uitstekend middel om gratis publiciteit te krijgen voor wat je doet, maar dan moet je persbericht wel goed opgezet en geschreven zijn, want niet ieder persbericht zal geschikt zijn voor het plaatsen in kranten, tijdschriften en andere media. Maar dan is het wel handig als je weet waar je begint, wat je moet vermelden in een persbericht etc.

Hoe schrijf je een persbericht

HANDLEIDING PERSBERICHT SCHRIJVEN

Begin je persbericht duidelijk: geef aan dat het om een persbericht gaat. Je kan daarom beter  ‘Persbericht’ bovenaan je bericht schrijven. Vermeld ook de datum en de plaats, zodat de redacteur weet van wanneer het persbericht is, als het ergens op een bureau blijft slingeren. 

Een goed persbericht kent een duidelijke opbouw, met toch wel minimaal de volgende onderdelen:

  • De afzender bovenaan, dit met adres;
  • Eventueel aangeven dat het persbericht tot een bepaalde tijd nog niet gepubliceerd mag worden. Media hoeven zich niet hieraan te houden trouwens, dit hangt van de redacteur af die hierover gaat;
  • Datum van verzending.

A: KOP

De kop moet de boodschap van je persbericht bevatten en het liefst één zin. Je kunt ook nog een extra onderkop gebruiken om je kop te verduidelijken, maar gebruik vooral niet al te lange zinnen.

B: INTRO

In de intro, ook wel lead genoemd, staat kort maar krachtig de belangrijkste informatie, die je wilt vertellen. Probeer zo snel mogelijk tot de kern van je boodschap te komen. Een goede tip: beantwoord in de lead van het persbericht zo snel mogelijk het Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.

Na het lezen van de intro moet het duidelijk zijn waar heel het persbericht om draait, de rest van de tekst geeft meer achtergrondinformatie. De intro moet je kort houden, het liefst 30 tot 50 woorden, dan zit je altijd goed.

C: HOOFDTEKST

Als je de intro geschreven hebt dan volgt de verdere uitwerking in de hoofdtekst. Vermeld nog een keer het belangrijkste nieuws, maar nu mag je meer toelichting en achtergrondinformatie geven. Plaats de informatie in een logische volgorde.

D: NOOT VOOR DE REDACTIE

Als het persbericht volledig is geschreven kan je een persbericht afsluiten met een ‘noot voor de redactie’. Hier staat informatie die alleen voor de redacteur bedoeld is en niet voor publicatie van het persbericht. Je kan dus beter ‘Zet dat niet voor publicatie’ er duidelijk bijzetten. In de noot voor de redactie kun je bijvoorbeeld contactgegevens kwijt of een persoonlijke uitnodiging voor de journalist om bijvoorbeeld langs te komen bij de opening. Of je kan vermelden waar eventueel beeldmateriaal te krijgen of te vinden is.

E: EVENTUELE BIJLAGEN

Is er een uitgebreid rapport dat bij je persbericht hoort of is er beeldmateriaal dat een journalist kan gebruiken? Voeg deze informatie toe als een bijlage.

Elk persbericht zit wat de opbouw betreft hetzelfde in elkaar.

GOUDEN TIPS BIJ HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT

Probeer als een journalist te schrijven, zodat je relevante nieuwswaarde kan delen. Je hebt namelijk meer kans op publicatie van jouw persbericht als de informatie voldoet aan de criteria van een journalist. Het beste kun je ervoor zorgen dat jouw persbericht minimaal drie, maar liefst meer kenmerken bevat. Om het wat overzichtelijk te houden heb ik de kenmerken, die bijna essentieel te noemen zijn, vet gedrukt.

  • Past bij het medium;
  • Actueel;
  • Verifieerbaar;
  • Maatschappelijk relevant;
  • Herkenbaar;
  • Onthullend;
  • Uniek;
  • Een conflict, geweld, spanning of oorlog;
  • Vernieuwend, innovatief, trendsettend;
  • Gaat in op eerdere actuele gebeurtenis (aanvullen, verdiepen, ontkrachten);
  • Grappig;
  • Feiten, cijfers, onderzoek;
  • Patroon (trend, traditie, serie);
  • Beroemde mensen;
  • Menselijk, bijvoorbeeld ontroerend schrijven.

EEN OPROLBAAR PERSBERICHT SCHRIJVEN

De term ‘Oprolbaar schrijven’ is een journalistieke term die verwijst naar de tijd dat alles nog werd afgedrukt op papier. Teksten en foto’s moesten precies op een  krantenpagina passen waardoor er soms onderaan een nieuwsbericht zinnen moesten worden verwijderd omdat het anders niet paste.  Daarom werd er om die reden berichten op zo’n manier geschreven dat de belangrijkste informatie bovenaan stond en de minst belangrijke informatie onderaan. Door op deze manier te schrijven konden redacties eenvoudig en snel nieuwsberichten inkorten; meestal was de informatie onderaan toch niet belangrijk genoeg om af te drukken.  

SCHRIJVEN IS SCHRAPPEN TOT HET PERFECTE PERSBERICHT

Schrijven is schrappen tot een perfect persbericht voor je ligt, of op het beeldscherm staat. Voorkom alsjeblieft dat je dubbele informatie in je bericht deelt in. Het beste kun je na het schrijven nog eens extra kritisch de tekst doorlezen. Een goed persberichten is bijna nooit niet meer dan één A4-tje. Laat je bericht ook kritisch nalezen door iemand anders.. Een foutje in je tekst is snel gemaakt en staat erg slordig. Voorkom ook de veelvuldige herhaling van bepaalde woorden. Je kan beter naar synoniemen of verwijzingen zoeken en deze gebruiken. Verder kun je een actieve schrijfstijl gebruiken en is het beter om te schrijven in de tegenwoordige tijd.

Gebruik geen reclamemateriaal. Houd je aan de feiten, schrijf helder en dwaal niet af met je verhaal.

Je kan een combinatie maken van zakelijke informatie en persoonlijke toevoegingen, dit leest namelijk prettig. Gebruik bijvoorbeeld quotes van betrokken personen om je verhaal meer inhoud te geven.

Voeg foto’s toe aan je persbericht, want de meeste redacties kunnen foto’s waarderen bij een persbericht. Kleine media hebben meestal ook kleinere budgetten en kunnen zich geen professionele fotograaf veroorloven en foto’s maken een nieuwsbericht wel veel aantrekkelijker. Stuur daarom als het even kan gratis foto’s mee met je persbericht. Dat maakt de kans op publicatie groter. Zorg wel voor kwalitatief goede foto’s, anders is de kans aanwezig op een averechts effect. En vergeet er niet bij te vermelden dat de foto’s gratis gepubliceerd mogen worden (eventueel met naamsvermelding / credits).

JOURNALISTIEKE GEVOELIGHEDEN

Bjj het schrijven van een persbericht kun je beter rekening houden journalistieke gevoeligheden. Dir omdat de gemiddelde redacteur of journalist niet graag voor het karretje wordt gespannen van een bedrijf. Men wilt graag objectieve en originele berichten hebben en het liefst de controle houden over de persberichten. Ze willen zich absoluut niet nutteloos en overbodig voelen!

Ook commercie, reclame en marketing-argumenten wordt verafschuwt dus vermijd alsjeblieft het woord free publicity of iets in die vorm in de buurt van een redacteur of journalist. Het kan zomaar zijn dat er een soort allergische reactie optreedt en waarschijnlijk is je kans op publicatie van jouw persbericht dan verkeken!

Het is dan ook handig om in deze alinea, ook wel intro of lead genoemd, de vijf W’s te vermelden: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.

Het ‘hoe’ kan handig zijn om hier te vermelden, maar je kunt deze ook in de uitwerking plaatsen. Let hier bij wel op dat je de eerste zin nooit begint met een tijdsaanduiding.

HULP GEWENST?

Er komt dus wel het één en ander bij kijken om een perfect persbericht te schrijven, zelfs met mijn handleiding kan dit een uitdaging gaan worden. Gelukkig kan ik je helpen met een perfect persbericht, waar zelfs redacteuren en journalisten niet omheen kunnen!

Wil je graag meer weten hoe je een perfect persbericht schrijft of wil je dit aan mij overlaten?

Aarzel dan niet en neem gewoon eens vrijblijvend contact op. Ik help je graag met goede publiciteit voor jouw bedrijf!

www.businessassistente.nl

WIE IS CJEEFLEX?

Helen ten Napel - CjeeFlexMijn naam is Helen: virtual business assistente en tekstschrijver. Met meer dan 12 jaar ervaring aan werkervaring op kantoor én het schrijven van allerlei content in de pocket, de balans gevonden tussen deze twee zaken. Zo is CjeeFlex onstaan, mijn bedrijf die zich focust om te ontzorgen, jouw werkzaamheden uit handen neemt en jouw woorden te vertalen in teksten..

Flexibiliteit zodat  jij het makkelijker krijgt!

 

Share:

More Posts

GASTBLOG INDIENEN?

Ontzettend leuk dat je bereid bent een gastblog te schrijven of een masterclass/webinar te geven voor Het Virtuele Ondersteuners Platform.
Via dit formulier kun je aangeven wat jouw voorkeur heeft, wat het onderwerp is en hoe je er invulling aan wil geven.


Gastblog

Deze vragen gaan enkel over het aanleveren van een gastblog. 


Webinar/Masterclass

Deze vragen zijn relevant wanneer je een masterclass of webinar wilt geven in de FB community


Call To Action

In deze sectie kun je aangeven of je al een 'call to action' hebt gedacht. Een weggever, zoals: e-book, checklist, 1-op-1 sessie, etc.


Graag contact:

Je hebt aangegeven graag eerst contact met mij te willen. Dat is absoluut prima. Je kunt mij bellen op 0625277907 (of appen) of stuur een mail naar steljevraag@hetvirtueleondersteunersplatform.nl

Aanleveren blog

Heb je al een geschreven blog? Dan kun je hem in deze sectie insturen. Ik zal hem vervolgens beoordelen.

In het uiterste geval kan het zijn dat het niet aansluit bij de doelgroep, of kan ik mij niet vinden in de schrijfstijl (al kan ik mij dat niet voorstellen). In dat geval neem ik eerst nog even contact met je op.


Graag contact:

Je hebt aangegeven graag eerst contact met mij te willen. Dat is absoluut prima. Je kunt mij bellen op 0625277907 (of appen) of stuur een mail naar steljevraag@hetvirtueleondersteunersplatform.nl

Laatste gedeelte

Nog enkele laatste vragen over de beste manier om in contact te komen met elkaar


Manier van contact

Super dat je jouw gastblog/masterclass/interview aan het online platform toevertrouwd. In deze laatste stap wil ik nog paar laatste vragen aan je stellen.